/, löpning, träning/Atacama Crossing 140 Dagar kvar

Atacama Crossing 140 Dagar kvar

Nu kör vi! Från och med idag startar jag upp en ny serie här på bloggen med fokus på Atacama Crossing 30 september 2018. Här kommer jag veckovis skriva specifikt om förberedelserna inför loppet. Spännande! Med detta vill jag dela min resa och mina varför inför denna extrema utmaning. Samtidigt så ser jag detta lite som ett verktyg till att faktiskt få till träningen och alla andra delar som hör till. Tänk bara, all utrustning, logistiken, maten, vad ska jag äta egentligen under loppet? Det känns som tusen frågor och åter tusen funderingar.

Med detta vill jag också vara så ärlig, rak, tydlig och ödmjuk jag bara kan. Precis som i min egen resa mot att bli hälsocoach inom Paleo/Primal så hävdar jag aldrig att jag kan allt. Jag rör mig konstant framåt och upptäcker dagligen nya lärdomar och bygger ut min erfarenhetsdatabas kontinuerligt. Kanske är jag mest som en amatör som sakta letar mig framåt och villigt implementerar allt det jag stöter på för att se hur det faktiskt fungerar i verkligheten.

Veckorapport!

Det har rullat på ganska bra. Har de senaste sju dagarna fått till 7.5h träning vilket känns bra. Min målsättning, eller idealet ska jag säga är att nå 10h i veckan. Detta utspritt på löpning, cykel, styrketräning, men också annan kompletterande träning. Det som har oroat mig lite är en viss känning i väster vad. Inträffade för en tid sedan när jag körde två halvmaraton på bara tre dagar, på mest asfalt. Blev nog lite väl slitsamt och påfrestande med alla monotona rörelser. Men faktiskt, det känns bättre nu. Kanske är det kosten, balansoljan och extra magnesium som har läkt området oväntat snabbt. Men det återstår att se, ska ut och springa lite mer i dagarna just för att prova vaden igen. Men då främst i skog och mark.

I veckan blev jag också inbjuden till Fritsla VIK idrottsförening strax söder om Borås där jag höll en föreläsning om utmaningar. Det var ungefär 10 personer totalt som lyssnade när jag pratade om min egen resa från ett begynnande äventyrsintresse till att nu satsa på Atacama Crossing. Många frågor blev det, särskilt om näring under lopp, men också hur man får för sig att ta sig an vissa utmaningar. Alltid givande och roligt att kunna bidra så klart. Fritsla VIK med klubbstuga vid Smeatorpet är omringat av en riktigt fin natur. Bara att ge mig av på en 12 kilometersrunda. Sprang faktiskt fel där, så blev lite längre än 10 kilometer som det var tänkt.

Fritsla VIK

Fantastisk utsikt i sommarvärmen

I veckan som kommer, kommer jag satsa på lite mer tung löpning igen, alternativt lite långvandring med vikt. Jag vill gärna förbereda ben och leder på att springa med just tung packning. Så nu i förberedelsefasen vill jag simulera samma förhållanden. Farten spelar inte så stor roll, viktigare tror jag är själva styrketräningen som vandring med vikt utgör, eller motsvarande under en långsammare löpning.

2strongarms

Race Badges

Atacama Crossing Official Page

Fritsla VIK

 

 

By | 2018-05-13T17:49:39+00:00 maj 13th, 2018|äventyr, löpning, träning|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment