/, löpning, träning/Min största fysiska och mentala utmaning hittills!

Min största fysiska och mentala utmaning hittills!

Atacama Crossing 250 kilometer ultralöpning över en av planetens torraste platser

Ibland tror vi att de beslut vi tar, tas här och nu. Att de tas vid ett givet tillfälle. I verkligheten däremot, har ofta samma beslut tagits långt tidigare. Det enda vi egentligen har gått och väntat på är ett formellt tillfälle till att tacka ja. Att tacka ja till någonting vi undermedvetet redan tagit ställning till. Precis så har jag upplevt just detta beslut.

Faktum är att jag ganska tidigt, redan för flera år sedan hade en dröm. Denna uppstod innan jag senare började drömma om Iron-Man, innan jag egentligen fick något grepp om ultralöpning och långt innan jag alls började tänka på kost- och hälsooptimering. Det jag såg framför mig var en framtid där jag deltog i olika äventyrslopp som gärna fick pågå över flera dagar, i tuffa, extrema förhållanden. Jag såg en framtid där jag reste världen runt och lärde känna nya människor, länder och kulturer. Men framför allt hade jag en tydlig bild framför mig. En bild av hur jag deltog i ett ökenlopp, springandes över sanddynor, längs med raviner, och över spektakulära landskap. Ett av dessa lopp var Atacama Crossing, del i ökenloppsserien 4 Desert Races. De lopp som ingår i serien utspelas i Gobiöknen, Sahara, Antarktis och förstås i Atacamaöknen i Chile, Sydamerika.

Jag kan därför med glädje nu berätta att jag officiellt är registrerad för att delta i Atacama Crossing, 30 september!! Hurra! Det känns oerhört bra och spännande. Målet är satt, visionen lever, steget är taget och resan är påbörjad!

2strongarms

Race Badges

Jag ska erkänna att jag faktiskt gått och grubblat på detta ganska länge. I januari kontaktade jag tävlingen och anmälde mig. För att säkra en plats behövdes dock en deposition betalas i god tid innan loppet. Det fanns alltså en deadline att förhålla mig till. Här dök många hjärnspöken och tvivel upp, minst sagt. Kommer kroppen hålla? Hinner jag förbereda mig med träningen? Vad ska jag ha med mig för utrustning? Hur kan jag på bästa vis bygga ett samarbete och team kring detta för bästa support innan och under tävlingen? Hur ska det gå med kostnaderna? Är detta ens vad jag vill satsa tid och pengar på? Hur ska jag alls få in ett sådant omfattande race i min redan späckade tillvaro? Har jag blivit tokig? Eller är alla andra tokiga? Vem är tokigast?

För er som följt mig den senaste tiden, så har ni kanske sett att jag haft en viss turbulent period. Denna tävling har varit stor del i den turbulensen. För i slutändan återstod bara en enda fråga, nämligen; ”Vad är det som är viktigt… egentligen?”. Denna fråga har jag konsekvent tittat allt mer på. Allteftersom jag tittat på den, så har alla andra frågor jag nämnde ovan fallit bort, som av sig självt. Nej, jag har antagligen inte tid för ett sådant lopp, nej, jag har nog inte ekonomin heller, men i slutändan kommer allt att lösa sig. För faktum är att det hela hänger ihop med den mer existentiella funderingen kring hur jag faktiskt vill leva mitt liv. För mig handlar livet om just sådana här galenskaper. Att verkligen se vad livet har att erbjuda och att leva det fullt ut. En dag när jag sitter där på hemmet och tittar tillbaka vill jag kunna tänka och känna att jag gjorde det, jag satsade, jag gick all-in. Jag mötte mina rädslor, tog mig förbi mina rädslor och fortsatte mot mina mål och mot min vision. Slutsatsen blir därmed att allt annat får lov att anpassa sig till denna egna, nyvalda verklighet, som ligger i linje med min passion och mitt intresse.

Vad är det som är viktigt… egentligen?”

Vad är då Atacama Crossing? Loppet utspelar sig på en av jordens torraste platser utanför polarområdena. Vissa områden har saknat nederbörd under historisk tid. Från de norra delarna till de södra delarna är hela ökenområdet hela 1 000 kilometer långt. Terrängen är stenig och det finns gott om saltsjöar och naturligtvis, sand. Området är rentav så speciellt att filmer har spelats in där själva händelserna utspelas på Mars. Totalt är loppet 250 kilometer långt, och pågår under sju dagar. Under loppet reses ett läger varje natt för alla deltagare ska får en plats att sova, vila och återhämta sig. I lägren finns också tillgång till varmt vatten, matlagning, medicinskt stöd, samt uppkoppling mot omvärlden. Deltagare tar sig sedan springandes mellan varje nytt läger varje enskild dag.

2strongarms

Ökenlöpning när den är som bäst

Förutom ovan nämnda service så är samtliga deltagare helt självförsörjande. I praktiken behöver samtliga bära med sig sin egen mat, förnödenheter, och utrustning för en hel vecka, vilket kan uppgå till en vikt om cirka 10 kilo. Dessutom måste samtliga deltagare bära med sig en uppsättning obligatorisk utrustning för att bidra till säkerheten ute på loppet. Deltagare behöver starta varje etapp på utsatt tid och följa särskilda reptider för att vara fortsatt aktiva i loppet. Tidtagning för loppet görs genom att lägga ihop den samlade tiden för alla olika etapper tillsammans. Klarar man inte tiderna så blir man avstängd.

Med andra ord, att korsa Atacamaöknen är ett extremt uthållighetsevent. Loppet är styrt av organisationen bakom 4 Desert Races, men det är upp till varje enskild deltagare att faktiskt ta sig an utmaningen och genomföra denna. 4 Desert Races och själva tävlingsorganisationen kan därmed ses som ett hjälpmedel för att jag faktiskt ska kunna ta mig över en av de torraste platserna på jorden. Något som i stort sett är omöjligt utan denna hjälp.

2strongarms

Nattläger, Atacama. Bild från www.4deserts.com

Primal – träning och kost

För att på bästa vis förbereda mig inför loppet kommer jag applicera alla de principer och lärdomar som står att finna inom paleo och primal. Här kommer jag lägga ett särskilt fokus på just träning, optimering och uppladdning. Bland annat innebär detta mycket styrketräning med fokus på korta intensiva pass. Men jag kommer också lägga in fler sprintpass överlag. Styrketräning och sprint tillsammans kommer alltså att maximera mina fysiska förberedelser. Därutöver kommer jag förstås fortsätta med min vanliga löpträning. Det jag har börjat göra sedan en tid tillbaka är att springa med vikt för att redan nu anpassa kroppen till att också senare springa med runt 10 kilo på rygg och axlar. Det jag lite provisoriskt har gjort sedan några veckor tillbaka är att springa med min kettlebell i ryggsäcken, 12 kilo på ryggen. I styrketräningsväg har jag dessutom perioder då jag provar på att köra ungefär 600 armhävningar om dagen. Hela programmet och hur jag utvecklar detta kommer att förändras under denna förberedelseperiod.

Med kosten kommer jag att fortsätta på redan inslagen bana. Det vill säga med en stor betoning på grönt, bra, nyttiga och hälsosamma fetter och ett bra kvalitativt intag av protein. Därutöver kommer jag säkerligen under förberedelsefasen att experimentera och prova ketos i högre grad. Såväl den fysiska träningen som ovan, samt kosten kommer förstås att varvas med mycket vila och återhämtning. Syftet är därmed att vara fullt optimerad inför och under själva loppet. Här vill jag också poängtera att jag i ren träningsmängd kommer öka något och om möjligt ligga på kanske som mest 10 timmar träning i veckan. Inte mer. Sannolikt kommer träningsvolymen hamna på mellan 6-8 timmar i veckan.

När jag skriver detta inlägg känner jag faktiskt hur kroppen behöver lite vila och återhämtning. Igår gjorde jag mina 600 armhävningar, sprang ungefär 8 kilometer, med 12 kilo på ryggen. Allt detta utöver det jag gör i övrigt, som coaching, webbutveckling, och företagsbyggande. Träningen är alltså på god väg och själva livsstilsanpassningen som behövs inför loppet har påbörjats. Med allt detta sagt, så är med spänning och en stor dos förväntan jag ser fram emot hur de närmaste månaderna kommer utvecklas. En sak är säker, jag kommer att behöva allt stöd jag kan få och all uppmuntran tas med stor tacksamhet emot.

Med varma hälsningar

/Erik

Omslagsbild och nattlägerbild, hämtade från www.4deserts.com

www.4deserts.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

By | 2018-03-29T15:47:27+00:00 mars 29th, 2018|äventyr, löpning, träning|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment