/, optimering, träning/Energibalans och vikten av Intuitiv träning

Energibalans och vikten av Intuitiv träning

Temat med träning fortsätter även denna fredag. Det känns personligen väldigt passande. I dagarna körde jag Göteborgsvarvet, ett halvmaraton på 21 kilometer och faktiskt ett av världens största lopp sett till antalet deltagare. I runda slängar 60 000 anmälda och 40 000 på startlinjen. Själva loppet genomförde jag högst tillfredsställande. Lustigt nog var det ett av mina långsammaste lopp någonsin, men faktiskt ett väldigt roligt lopp. Innan hade jag nämligen känt av vaden något, vissa dragningar i muskeln. Med tanke på en tidigare skada på samma ställe ville jag undvika att ställa till det ytterligare. Fokus låg med andra ord på att njuta av loppet, vädret och stämningen. Vilket jag alltså lyckades med väldigt bra.

Efter loppet slappnade jag av, låg i gräset och tog en kall (eller snarare ljummen, öl), samtidigt som jag njöt av solen. Efteråt var det bara att cykla hem, en sträcka på 17 kilometer. Dagen efter gav jag mig av på cykeln igen, ytterligare runt 25 kilometer. Med andra ord hade jag under helgen en hel del energi och gjorde ofantligt mycket om jag dessutom räknar in deltagande på svenska mässan och alla kringarrangemang och jobb med verksamheten. En i högsta grad energikrävande helg med andra ord.

Därför vill jag idag nämna något om energibalans, för faktum är att jag i skrivande stund upplever jag ett visst energidränage. Det här är betydelsefullt, dels att jag noterar detta och är medveten om det, men i ännu högre grad att jag har en uppfattning om vad det beror på och hur allting hänger ihop. Tidigare när jag körde lopp, eller hade en på annat vis påfrestande tillvaro och därefter blev trött var detta något jag inte erkände och accepterade. Faktiskt så tror jag fortfarande att för de allra flesta av oss så är trötthet och låg energi något vi inte gärna vill kännas vid. Även om vi är trötta så ger vi oss ut och tränar, tar på oss uppgifter på jobbet eller på annat vis fortsätter som vanligt. Det är som att trötthet är en energisvacka som snart kommer gå över så att vi kan ånga på som tidigare. Trötthet har här inget egenvärde utan är en anomalitet som står lite vid sidan av. Detta har varit mitt eget perspektiv väldigt länge. För egentligen, även när vi är som tröttast så har vi ju förmågan att köra tuffa träningspass och samtidigt känna en tydlig energiboost efteråt med gott om endorfiner och dopaminer. Tröttheten blir då som bortblåst. Vi kan alltså köra över vår energibalans och besegra tröttheten.

Energibalans

Någon som behöver balans?

Idag tänker jag dock helt annorlunda. Vad jag inte visste var att energibalans är något högst väsentligt och utgör en viktig komponent i hela primalkonceptet. Förkortat handlar det om att leva i enlighet med sina individuella energivågor och att kunna och våga lyssna på sin egen intuition när det gäller vad vi klarar av och orkar med. Lärdomen inom primal är att vi ska träna och leva i enlighet med ens egen energinivå. Energinivåer är dessutom något som fluktuerar stort under dagen, veckan, månaden och året. Tänk bara på exempelvis våra vintrar här uppe i norden och hur vår energi sjunker under en längre period bara för att i regel komma tillbaka under vår och sommar. När vi upplever en ökad dos energi så signalerar också kroppen att den är redo för att ge sig ut och träna, gärna hårt. När vi har mindre energi, ska vi istället sänka vår aktivitet och fokusera på vila och återhämtning. Under en sådan viloperiod är det naturligtvis ändå av vikt att röra på sig. Daglig träning och rörelse så som promenader eller långsamma löppass passar alldeles utmärkt. Men intensiva, tuffa, intervaller, eller hårda PGR pass (paleo grundläggande rörelser) är något vi kan avvakta med.

Men hur gör vi då för att veta när vi har mer energi eller mindre?

Förstås kan man känna efter från tillfälle till tillfälle. Detta fungerar alldeles utmärkt för att få en bild av hur det ser ut just där och då. Men för egen del vill jag ha något bättre, något mer utmärkande och tydligt. Jag gillar ju mätbarheter så jag vill gärna ha siffror. För att ta fram sådana siffror behöver vi helt enkelt föra en journal. I denna journal så ger vi varje enskild dag en gradering, från 1-10, inom ett antal olika områden. Detta kan handla om sömn, hantering av stress, eller ett betyg på dagen i sin helhet eller kanske motivation. Under en period av tre månader var detta precis det jag gjorde. Varje enskild dag gjorde jag helt enkelt en utvärdering där syftet var att se när under veckan och månaden som jag upplevde en ökad dos av energi, och när jag upplevde en mindre dos av energi. Att få en sådan överblick är för min del ovärderligt då jag rent konkret får en möjlighet att anpassa mina övriga aktiviteter utefter min energibalans.

Resultatet syns i diagrammet nedan. Detta är min egen personliga energibalans. Så här ser verkligheten ut för mig, idag. Som ni ser så börjar veckan på måndag med en ok energinivå. Denna ökar sedan under tisdagen, når sin topp under onsdagen, för att därefter gå ner något. Under lördagen störtdyker den plötsligt, för att på söndag återigen öka något. Spännande!

Energibalans

Energibalans

Vad betyder då detta?

Ett tydligt exempel är att jag tidigare alltid hade en önskan om att få till tuffa, långa och ganska hårda träningspass på lördagar. Det var då jag ville köra 3h cykelpass, gärna blandat med löpning och kanske simning. När sedan lördagen kom och jag kände mig dränerad var det i regel väldigt svårt att få till passen. Resultatet blev en missnöjdhet och besvikelse, vilket ytterligare spädde på en stress som i sin tur bidrog till min upplevda trötthet. Uppenbarligen ska jag inte köra dessa hårda pass en lördag. På samma vis noterar jag att jag peakar i energi under onsdagen och har en förhållandevis hög energinivå under veckodagarna. Detta stämmer väl överens med allt jag åstadkommer och arbetar med under samma dagar. I regel upplever jag att min produktivitet är väldigt hög, mitt humör är på topp och allt är möjligt. Nu generaliserar jag något, men i regel ser veckorna ut ungefär såhär. Samtidigt är det föga förvånande att jag efter sådana intensiva arbetsdagar går ner i energi till lördagen. Naturligtvis är det som ett brev på posten. Det ena följer av det andra. Den stora och omedelbara fördelen med att se min egen energibalans på detta vis är ju att jag nu kan planera mina dagar och veckor mycket mer effektivt än tidigare. I denna planering ingår då naturligtvis tid för aktivitet och självklart, tid för vila och återhämtning.

Hur ser din energibalans ut? När har du som mest energi, och när har du som minst energi?

Skriv gärna, kommentera och hör av dig. Liknar det min vecka, eller ser det helt annorlunda ut?

/Erik

Ta gärna en titt på; Den bästa träningen är den som blir av, eller hur var det nu?

Även inom samma tema med träning; Testosteronoptimering för styrka och prestation

 

 

 

By | 2018-05-25T12:03:55+00:00 maj 25th, 2018|energi, optimering, träning|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment