/, kost, optimering/6 naturliga tips för att bekämpa inflammationer i kroppen

6 naturliga tips för att bekämpa inflammationer i kroppen

Paleokost kan ibland gå under betäckningen AIP – “Auto Immune Protocol”. I princip är det samma slags kost och rådgivning men inom AIP så går man ännu mer på djupet kring hur kosten påverkar vår fysik och vårt immunförsvar. Exempelvis ett intag av spannmål och gluten som jag tidigare skrivit om kan orsaka eller ge upphov till autoimmuna sjukdomar. Gluten som är en typ av protein som kroppen har svårt att hantera, riskerar helt enkelt att skrapa hål i den ömtåliga tarmkanalen. När skadan väl skett kan alltså tarmvätska och främmande innehåll läcka ut i kroppen. Här kan en inflammatorisk process påbörjas, varmed immunförsvaret också blir aktiverat. Risken finns att immunförsvaret får svårt att särskilja vilka proteiner och partiklar i kroppen som är främmande och inte. Det vill säga, immunförsvaret kan börja attackera sig självt. Därav har vi beteckningen autoimmuna sjukdomar. Detta fallet med gluten är bara ett exempel, det kan finnas många fler orsaker naturligtvis.

Detta lyfter samtidigt ämnet om inflammationer i kroppen. En process som är livsnödvändig för att bland annat vävnadsreparation ska kunna genomföras. Samtidigt idag så tenderar vi att vara väldigt inflammationsbenägna. Vi har helt enkelt svårt att släcka de inflammationer som uppstår, varvid allt fler och större hälsoproblem uppstår. Idag kommer jag därför lista 6 bra enkla tips för att främja en anti-inflammatorisk process i kroppen. Detta är ett urval av några av de bästa metoderna. Har du tips på fler? Kommentera gärna! Dagens inlägg är också lite speciellt då jag i samband med detta officiellt släpper en kort, kostnadsfri pdf, med titeln; “Inflammationer, hälsa och välmående; Må bättre genom den mat du äter“. Innehållet hänger i stort ihop med det som står här, men här tillkommer ytterligare fyra tips och en del annan information. För att få tillgång till pdf:n, anmäl dig till nyhetsbrevet om tillskott och hälsooptimering så kommer den i din e-mail. Desto fler vi är som sprider budskapet om inflammationer och vad man kan göra åt det, desto bättre för alla.

Ta gärna del av följande tips:

1: Satsa på grönsaker och färger!

Många av dessa har rika förekomster av anti-inflammatoriska komponenter. Satsa gärna på frukt och grönsaker i så många olika rika färger som möjligt då detta indikerar ett högre näringsinnehåll, så som gröna bladgrönsaker och bär som har stora doser av nyttiga fytokemikalier och antioxidanter. Dessutom, se till att du får i dig en hög dos med korsblommiga grönsaker så som broccoli, brysselkål, blomkål, rädisa och liknande. Sådana grönsaker har bland annat visat sig motverka cancer, samt motverka oxidativ stress.

2: Fett från vildfångad fisk och djur uppfött på naturlig kost!

Glöm kostråd om att sänka alla former av fett i maten. Det finns bra fett, och det finns dåligt fett. Här vill vi undvika omega-6 rika oljor så som vegetabiliska oljor, exempelvis solrosolja, sojaolja och liknande. Sådant driver inflammationer. Istället vill vi öka mängden fleromättat fett så som i omega-3. Omega-3 innehåller kraftiga antiinflammatoriska komponenter och förekommer naturligt i fet fisk, så som naturlig vild lax, eller vildfångad makrill och sardiner.  Omega-3 går också att få i sig genom mättat fett från nöt, lamm och ägg. Här är det dock av stor vikt att kosten som djuren får är naturlig och i linje med vad de är byggda för. Det vill säga, gräs, eller för hönor, exempelvis insekter, frön och liknande. Djur uppfött på kraftfoder och spannmål, som dessutom har blivit behandlat med hormoner och antibiotika har mindre omega-3 och mer omega-6, samt andra skadliga toxiner. Detta gäller också för odlad fisk, så som lax. Om du tar ett tillskott, se till att det har en hög upptagningsförmåga och påvisbar effekt*. (Ta gärna del av blogginlägget: En riktigt fet genomgång av fetter på 2strongarms.se).

3: Kör sockerfritt!

Bröd, bakelser, pasta, allt detta är förenklat bara olika former av socker. Förutom att du går upp i vikt av detta så bidrar enkla kolhydrater till inflammation genom att öka blodsockret som i sin tur främjar en kemisk reaktion som kallas glykalisering som i sin tur kan främja kardiovaskulära sjukdomar, Alzheimers och cancer, bland annat. Dessutom främjar socker just oxidativ stress i kroppen. För att undvika sådana effekter, håll dig till mer komplexa kolhydrater med ett lågt glykemiskt index, så som äpplen, sparris, broccoli, bär, kål, frukter, spenat och liknande. (Ta gärna del av blogginlägget: Paleo och Socker: en sammanfattning, på 2strongarms.se).

4: Applicera ett matfilter och en prövoperiod!

Detta är faktiskt något av ett fundamentalt råd inom paleo. För att verkligen veta hur vi mår och hur kroppen reagerar på vissa ämnen, behöver vi helt enkelt prova oss fram. Exempelvis, spannmål är generellt något vi vill undvika, men en del av oss kan hantera det bättre än andra. Vi är alla olika. Vad bör du undvika som du får i dig idag? För många av oss handlar detta om vete, ägg, gluten, mejeriprodukter, soja, eller olika slags nötter. För att avgöra om just du har en intolerans gentemot ett särskilt livsmedel, prova att ta bort detta under en period av minst två veckor. Se om sådant som utmattning, huvudvärk, smärta, svullen magen och liknande försvinner. Det vill säga, olika symptom på inflammation. Förstås, inom paleo gäller ett aktivt undvikande av vegetabiliska oljor, spannmål och socker.

5: Krydda livet!

Tror du att örter och kryddor bara är till för att ge smak på maten? Tänk om. Det har visat sig att många av dessa innehåller höga halter av antioxidanter och andra komponenter som effektivt sänker inflammationer. En krydda som ofta lyfts fram är capsaicin, som finns naturligt i chilipeppar så väl som rosmarinsyra som finns i oregano, rosmarin, salvia och mejram. Även ingefära och vitlök har visat sig har starka antiinflammatoriska effekter. Samtidigt, en av de mest potenta kryddorna är gurkmeja med den aktiva ingrediensen curcumin som har flera läkande egenskaper och är en kraftig antioxidant. Gurkmeja har också visat sig kunna förstärka effekten av andra vitaminer. Gurkmeja förekommer traditionellt i asiatisk mat och ingår ibland annat ayurvedisk medicin. Ytterligare ett bra och effektivt komplement till kosten är något så enkelt som grönt te där studier har gjorts gällande dess effekt på leversjukdomar, magåkommor och cancer.

inflammationer 2strongarms

Kryddor förlänger livet

6: Se till att få i dig alla vitaminer och näringsämnen din kropp behöver!

Ett intag av multivitamin kan förstås löna sig. Utmaningen här är att hitta ett bra och effektivt tillskott, som innehåller allt det kroppen faktiskt behöver. Särskilt behöver du en multivitamin som innehåller höga halter av folsyra, och vitamin B, samt vitamin C, D, och hela spektrumet av vitamin E. Det är också värt att notera att enligt många studier så innehåller den kost vi får i oss idag mindre näring än tidigare. En av anledningarna som anges är bland annat en utarmning av jorden, som har lett till minskade nivåer av bland annat protein, calcium, fosfor, järn och riboflavin i frukt och grönt. Dessutom har vi under vår evolution fått i oss betydande mängder (1-3, (1-6) betaglukaner som är en form av komplex kolhydrat. Dessa har varit särskilt rikligt förekommande i fermenterade livsmedel. Men precis som med utarmning av jorden, så har vi även minskat vår konsumtion av betaglukaner. Betaglukanernas funktion i kroppen är att moderera och stödja immunförsvaret. En lägre nivå av dessa leder då automatiskt till en ökad sårbarhet gentemot bland annat infektioner, ökad risk för allergier och cancer. Ett ökat intag av exempelvis bagerijäst med (1-3, (1-6) betaglukaner främjar kroppens immunförsvar och dess mag-tarmflora.

Avslutningsvis

Sex konkreta tips för hur vi enkelt kan optimera hälsan. Jag tror verkligen att detta om inflammationer som begrepp kommer att växa allt mer. Idag är det många som pratar om exempelvis mag-tarmfloran. Allt detta hänger ihop, samtidigt som det är ganska okänt fortfarande där ute. Med ganska enkla medel kan vi här göra väldigt mycket, som faktiskt sänker sannolikheten för att få allvarligare sjukdomar längre fram i livet. Även livskavlitteten här idag blir såpass mycket bättre. För vem vill egentligen vara sjuk och må dåligt, när möjligheten till bättre hälsa faktiskt är ganska lättillgänglig, för de allra flesta.

Nej, jag tycker faktisk inte det är normalt att ha 2-3 förkylningar per år…

Tack för idag, som vanligt, kommentera gärna!

/Erik

 

Anmäl dig till nyhetsbrev om tillskott och life-hacks; få kostnadsfri pdf

Genom anmälan får du tillgång till kostnadsfri pdf, om "Inflammationer, hälsa och välmående; Må bättre genom den mat du äter". Nyhetsbrevet består av återkommande utskick och information kring hur vi på ett effektivt vis kan optimera vår hälsa baserat på särskilt tillskott. Eventuella produkter som nämns kommer i första hand vara från Zinzino, ett företag baserat i Göteborg, Sverige.

Erik Olsson är självständig återförsäljare hos Zinzino. Allt material med Zinzinos logotyp ägs av Zinzino och 2StrongArms är på inget vis sponsrat av Zinzino.


Vi skickar inget spam, avanmäl dig när du vill. Kom ihåg att dubbelbekräfta din anmälan direkt i din mail för att få tillgång till nyhetsbrev och kostnadsfri pdf Powered by ConvertKit
By | 2018-04-27T16:02:50+00:00 april 27th, 2018|inflammation, kost, optimering|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment